×
Foto Unsplash.com / Isaac Wendland

Geschatte leestijd: 3 minuten

Gisteren was het moment dan daar voor een nieuwe uitdaging: de tocht naar Camp IV van mijn persoonlijke berg die de CPC Loop Halve Marathon heet. Bij het beklimmen van een hoge top in de Himalaya wordt gewerkt met een systeem van kampen. De missie begint dan in een basiskamp, vanwaaruit de bergbeklimmers omhoog gaan, naar Camp I, Camp II, enzovoort. Tussen het bereiken van deze kampen door daalt men soms weer af naar het basiskamp om te kunnen wennen aan de hoogte. Als men eenmaal het hoogste kamp heeft bereikt en weer is gearriveerd in het basiskamp, begint de definitieve toppoging langs al deze tussenkampen.

Niet dat ik nu de pretentie heb dat het voorbereiden op een halve marathon of het lopen ervan in het vlakke Nederland ook maar twee procent van de inspanning vergt die het bereiken van de top van de K2 of de Mount Everest vergt, maar er is een wel een kleine parallel tussen deze systematiek te trekken.

Tot afgelopen najaar was de langste afstand die ik in een recent verleden heb hardgelopen de Dam tot Damloop afgelopen september. Die meet 16.1 kilometer, maar daarna had ik nooit meer langer dan 10 kilometer gelopen toen ik me inschreef voor de CPC Loop. Aangezien het dan wel een behoorlijke stap is naar een halve marathon, moest ik het afleggen van die afstand wel voorzichtig opbouwen.

Afgelopen december begon ik na een tijdje niet echt gelopen te hebben met korte rondjes van 5 kilometer. Die waren mijn basiskamp. Op tweede kerstdag deed ik de eerste tien kilometer in de duinen tussen Langevelderslag en Zandvoort. Dat was Camp I. De keer erop ging ik weer terug naar het basiskamp, maar dit keer wel met een intervaltraining, met een rondje van wederom 5 kilometer.

Het volgende doel was toen Camp II. Camp II was weer een tien kilometer, maar het was nu wel een PR poging. En het liefst een PR van onder de 60 minuten. Na 10 kilometer door Haarlem geploegd te hebben stond er na 59:39 dan 10.04 kilometer op mijn Runkeeper app. Camp II gehaald dus!

Na weer een vijf kilometer interval training in het basiskamp te gedaan te hebben was het nu de beurt aan Camp III. Op 28 januari toog ik wederom naar Langevelderslag om daar het fietspad in de duinen richting Zandvoort heen en terug af te rennen. Dit is precies 15 kilometer. Het was wel een heftige vijftien kilometer door de stevige hellingen, ijzige kou en op de terugweg had ik een wind van 5 of 6 Bft pal tegen. Stevig doorwerken dus, maar na 01:41.48 had ik dan eindelijk ook Camp III bereikt. En nog in een snellere tijd dan mijn laatste deelname aan de Zevenheuvelenloop (ook 15km) ook.

Na Camp III gaf ik mezelf even een break met een tocht op mijn mountainbike in plaats van een zware hardloop sessie en in de dagen erna gooide een lichte buikgriep nog roet in het eten. Hierdoor even geen sport dus.

Gisteren was het moment dan daar voor een nieuwe uitdaging: de tocht naar Camp IV van mijn persoonlijke berg die de CPC Loop Halve Marathon heet. Camp IV bestond uit het non-stop hardlopend afleggen van het lieve afstandje van maar liefst 18 kilometer. De route die ik had uitgestippeld begon op een straathoek in Overveen, om vervolgens via de bossen en velden rondom Elswout bij duiningang Kraantje Lek de Kennemerduinen in te gaan. Dat pad volgde ik over scherpe stijgers en dalers totdat ik bij de rand van Zandvoort aankwam, waarna ik een duinpad dat achter het circuit langs loopt volgde. Dat pad voert uiteindelijk naar de provinciale weg tussen Haarlem en Zandvoort. Die weg was mijn route terug en ik maakte nog een kleine omweg door een park totdat vlak na het weer binnenrennen van Overveen Runkeeper riep dat ik 18 kilometer had afgelegd. Hier had ik toen 2:02:15 over gedaan. Ik liep nog wel hard genoeg om de resterende 3 kilometer naar de finish van een fictieve halve marathon te halen binnen de 150 minuten, dus ik met deze Camp IV training heb ik nu goede hoop dat ik op 11 maart de top ga halen!

Ergens verwacht ik zelfs dat ik tijdens de uiteindelijke wedstrijd sneller zal gaan lopen dan gisteren, aangezien in mijn Camp IV route in totaal 152 hoogtemeters zaten en de CPC loop grotendeels over vlak terrein gaat. Ik verwacht dan ook dat mijn tempoverval wat lager zal zijn en ik zou heel blij zijn als de afstand in 2 uur en 15 minuten kan afleggen.

Wordt vervolgd op 11 maart!